Startsida - ARN

Lättläst

Vad är Allmänna reklamationsnämnden?

Allmänna reklamationsnämnden, ARN
är en statlig myndighet.
Vi arbetar som en domstol
för att lösa det som kallas konsumenttvister.
Du är konsument när du till exempel köper en bil av ett företag.

Vi kallar företaget för näringsidkare.
Om du som konsument köper en bil som är dålig
och näringsidkaren inte vill hjälpa dig
att lösa problemet
kan det bli en konsumenttvist.
Det kan också bli en konsumenttvist
om du har köpt en tjänst och får problem.
Det kan till exempel vara en mäklare
som ska hjälpa dig att sälja din lägenhet.

Du kan då skriva en anmälan till ARN.
Både du och näringsidkaren får möjlighet
att tala om hur ni ser på saken.
Ni får också ge in de bevis ni vill att nämnden ska se.
Nämnden föreslår sedan hur problemet ska lösas.
Det kan till exempel vara att näringsidkaren
ska ta tillbaka den dåliga bilen.
Konsumenten ska då få pengar tillbaka.

Det är gratis att göra en anmälan till ARN.
Du får vänta omkring 6 månader medan ARN
arbetar med din anmälan.

På de här lättlästa sidorna kan du läsa mer om
hur ARN kan hjälpa dig.
Du kan också läsa om vad ARN inte kan hjälpa dig med
och vilka andra som kan ge råd och hjälp.
Du hittar också adress och telefonnummer till ARN.

ARN kan inte ge råd till dig
innan du gör en anmälan.
Det är därför bäst att först prata med
kommunens konsumentvägledare
när du har köpt något och får problem.
Konsumentvägledaren vet vilka regler som gäller
och hur du gör en anmälan. 

Vad kan du anmäla till ARN?

Du kan göra en anmälan till ARN
om du är konsument och har fått problem
när du har köpt något av ett företag, en näringsidkare.
Du kan alltså inte anmäla till ARN
om du har köpt en dålig bil av en annan privatperson.
ARN löser inte heller tvister
mellan två företag.

ARN kan inte pröva tvister om det handlar om små summor.
Därför finns det några olika gränser för
när ARN kan pröva en tvist.
Du måste kräva mer pengar
än de här gränserna:
*500 kronor om du har köpt till exempel kläder eller skor.
*1 000 kronor om du har köpt till exempel tv, kylskåp, bil,
en semesterresa, möbler eller lämnat kläder på kemtvätt.
*2 000 kronor om du har en tvist med till exempel
en bank, en fastighetsmäklare, ett elbolag, ett försäkringsbolag,
en målare som arbetat i ditt hus eller om du har köpt en båt.

ARN kan inte pröva tvister som redan har varit i en domstol
eller som någon annan statlig myndighet har ansvar för.
Du kan inte få hjälp av ARN om du har en tvist
om hälsovård och sjukvård,
med en advokat, om du har köpt ett hus, en tomt
eller en bostadsrättslägenhet,
eller om du har en tvist med hyresvärden
eller bostadsrättsföreningen där du bor.

Gör en anmälan till ARN

Du måste göra anmälan inom 6 månader.
Tiden räknas från den dag då näringsidkaren sade nej
till dina krav, till exempel att du vill ha pengarna tillbaka.
Du ska göra en kopia på anmälan och skicka båda till ARN.
Här hittar du anmälningsblanketter.
Du kan också ringa till ARNs röstbrevlåda och beställa blanketter.
Telefonnumret är 08- 508 860 30

Du måste tala om ditt namn när du gör en anmälan.
ARN har ett dataregister.
Där sparas alla anmälningar, beslut och information
om näringsidkarna gör som ARN tycker.
I registret finns också ditt namn och din adress.
Anmälningar i registret är offentliga.
Det betyder att den som vill,
har rätt att se din anmälan.

Det betyder också att du har rätt att se om andra människor
har anmält det företag du har problem med.

Här kan du också få hjälp

Det finns andra som kan ge dig råd och hjälp
innan du gör en anmälan
eller om det inte går att göra en anmälan till ARN.

Börja med att prata med konsumentvägledaren i din kommun.
Här kan du hitta konsumentvägledning i olika kommuner.

Har du en tvist med ett företag i Norge, Island
eller i ett annat land i EU?
Då kan du få råd och hjälp av Konsument Europa.
Ring 054-19 41 50, måndag-fredag klockan 9-12.
Ringer du någon annan tid finns en röstbrevlåda.
Där kan du lämna ditt namn och telefonnummer.
Sedan ringer Konsument Europa till dig.
Det går också att skicka frågor med e-post.
Adressen är info@konsumenteuropa.se

Har du problem med banken eller ett företag som säljer aktier?
Konsumenternas bank- och finansbyrå kan ge dig råd.
Ring 08-24 30 85, måndag-fredag klockan 9-12.

Konsumenternas elrådgivningsbyrå kan hjälpa dig
om problemet gäller din elräkning
Ring 08-522 789 50, måndag-fredag klockan 9-12.

Konsumenternas försäkringsbyrå kan hjälpa dig
om du har problem med ett försäkringsbolag.
Ring 08-22 58 00, måndag-fredag klockan 9-12.

Advokatjouren finns på många platser i Sverige.
Du får där prata med en advokat i omkring 15 minuter gratis.
Advokaten kan ge dig råd om hur du kan lösa problemet.
Fråga på kommunens medborgarkontor, konsumentrådgivningen
eller biblioteket om det finns någon advokatjour där du bor.

Så här kontaktar du ARN

Du kan höra av dig till ARN
om du har gjort en anmälan
och vill veta om ARN har fått den.
Du kan också få veta om fler människor
har klagat på den näringsidkare
som du har problem med.


Vill du ha kopior på papper
så måste du betala för dem om du vill ha mer än 9 sidor.
De första 9 sidorna är gratis.
10 sidor kostar 50 kronor.
Sedan kostar varje papper 2 kronor.

Ring eller faxa

Telefonnumret till ARN är 08-508 860 00.
Vi svarar på frågor måndag-fredag klockan 9-12.
Vill du skicka fax är numret 08-508 860 01.

Besök oss

Vårt kontor finns på Teknologgatan 8 C i Stockholm
med ingång från gården. Karta
Vi svarar på frågor måndag-fredag klockan 9-12.

Skriv brev till oss

Adressen är
ARN
Box 174
101 23 Stockholm

Vår e-postadress är arn@arn.se

 

 


Senast uppdaterad: 2008-05-21
Publicerad av: Torsten Palm

Allmänna reklamationsnämnden | Box 174 | 101 23 Stockholm | Telefon: 08-508 860 00 | Telefontid: 9-12
Adress: Teknologgatan 8 C | Besökstid: 9-12 | Telefax: 08-508 860 01 | E-post: Se e-postguiden