Vanliga fall hos ARN Sök Sök De vanliga fallen visar hur vi tycker att en viss typ av tvist bör lösas. De grundar sig inte på ett enskilt ärende. Längre ner på den här sidan publicerar vi beslut som är vägledande.
Konsumenten måste bevisa att det är fel på varan Det är säljaren (företaget) som ansvarar för fel om felet fanns redan när varan levererades, men det är köparen (konsumenten) som måste bevisa att det överhuvudtaget var fel på varan. Övrigt
Skador av hårbehandling som inte utförts på fackmässigt sätt gav pengarna tillbaka Konsumenten lät göra folieslingor hos en frisör. Han fick en sårskada i hårbotten och begärde pengarna tillbaka, vilket företaget inte gick med på. Konsumenten anmälde företaget till ARN. I sin anmälan skickade han med ett läkarintyg som visade att han hade fått skador i hårbotten. Övrigt
Företaget har rätt att undersöka fel Om konsumenten påstår att det är fel i en köpt vara måste företaget få möjlighet att undersöka felet innan företaget kan ta ställning till konsumentens krav på omleverans eller hävning. Övrigt
Senare utdelning av morgontidningen Tidningen började delas ut senare än vanligt men konsumenten hade inte avtalat med företaget om att tidningen skulle delas ut före en viss tid. Övrigt
En köpt vara skadas innan den har levererats till konsumenten Företaget bär risken för att en köpt vara skadas under leveransen/transporten. Först när en vara har levererats går ansvaret för eventuella fel över på konsumenten. Övrigt
Visa filtrering Område Checkboxar Alla Allmänna Bank Bostad Båt Elektronik Försäkring Motor Möbler Resor Sko Textil Övrigt