Vägledande beslut
Beslut blir vägledande när ny lagstiftning har använts, när tvisten rör en ny typ av vara eller tjänst eller när beslutet kan få en vägledande betydelse för liknande ärenden i framtiden. Här på sidan publicerar vi de senaste vägledande besluten. I vår databas kan du läsa alla vägledande beslut.
Sök i databasen över vägledande beslut
Sök i databasen över vägledande beslut
De senaste vägledande besluten
Motor, Beslut 2023-05-09
En konsument hade ingått ett avtal om leasing av en bil. Konsumenten menade attparterna avtalat om en fast leasingavgift varför det var fel av företaget att höja avgiften. Företaget hävdade å sin sida att parterna avtalat om en rörlig avgift som kunde komma att höjas på grund av det rådande ränteläget. ARN kom fram till att det av parternas avtal klart och tydligt framgick att de avtalat om en rörlig avgift. Enligt ARN var varken den avtalade avgiftsmodellen eller justeringen i avgiften oskälig mot konsumenten varför företaget haft rätt att höja avgiften på sätt som skett.
Motor, Beslut 2023-05-09
En konsument hade ingått ett avtal om leasing av en bil. Konsumenten menade attparterna avtalat om en fast leasingavgift varför det var fel av företaget att höja avgiften. Företaget hävdade å sin sida att parterna avtalat om en rörlig avgift som kunde komma att höjas på grund av det rådande ränteläget. ARN kom fram till att det av parternas avtal klart och tydligt framgick att de avtalat om en rörlig avgift. Enligt ARN var varken den avtalade avgiftsmodellen eller justeringen i avgiften oskälig mot konsumenten varför företaget haft rätt att höja avgiften på sätt som skett.
Motor, Beslut 2023-05-09
En konsument hade ingått avtal om leasing av en bil. Konsumenten menade att parterna avtalat om en fast leasingavgift, varför företaget inte hade rätt att höja avgiften under avtalstiden. Företaget hävdade å sin sida att parterna avtalat om en rörlig leasingavgift som kunde ändras bland annat om räntan för upplåning ändrades. ARN kom fram till att det tydligt framgick av parternas avtal att de hade avtalat om en rörlig avgift. Enligt ARN var varken den avtalade avgiftsmodellen eller justeringen av avgiften oskälig mot konsumenten. Företaget hade därför rätt att höja leasingavgiften på sätt som skett.
El, Beslut 2023-05-08
Frågan om en digital tjänst (tv-abonnemang) varit felaktig enligt konsumentköplagen när företaget inte längre tillhandahållit utbudet (sportkanaler) från en viss leverantör. Nämnden fann att tjänsten var felaktig och att konsumenten därför hade rätt att häva avtalet mellan honom och företaget.
El, Beslut 2023-05-08
Frågan om en digital tjänst (tv-abonnemang) varit felaktig enligt konsumentköplagen när företaget inte längre tillhandahållit utbudet (sportkanaler) från en viss leverantör. Nämnden fann att tjänsten var felaktig och att konsumenten därför hade rätt till både prisavdrag och skadestånd.
Allmänna, Beslut 2022-12-28
En konsument som hade köpt konsertbiljetter av ett företag ville ångra köpet. På biljetterna stod ett annat namn än hennes och ett annat pris än det hon hade betalat, biljetterna visade sig alltså vara köpta i andra hand. Företaget vägrade att låta konsumenten ångra köpet och hänvisade till undantaget från ångerrätten för avtal om kulturevenemang och fritidsaktiviteter (2 kap. 11 § 12 distansavtalslagen). Nämnden kom fram till att undantaget från ångerrätten inte gäller köp av biljetter i andra hand, dvs. av en näringsidkare som i sin tur har förvärvat biljetterna av arrangören eller av någon annan. I en sådan situation har konsumenten alltså rätt att ångra köpet.
Bank, Beslut 2022-12-15
En konsument fick ett sms med information om att hon behövde genomföra en
säkerhetsuppdatering av sitt bank-id. Meddelandet kom i samma tråd som tidigare sms från banken och det innehöll en länk som hon uppmanades att klicka på för att
genomföra uppdateringen. Konsumenten knappade in två svarskoder på den webbplats som hon dirigerades till. Det visade sig att länken var falsk och att en bedragare genom förfarandet fick tillgång till koderna och kunde genomföra obehöriga transaktioner från hennes konto.
Nämnden kom fram till att konsumentens agerande varken var grovt oaktsamt eller
särskilt klandervärt. Nämnden rekommenderade därför banken att ersätta förlusten
med avdrag för den lagstadgade självrisken om 400 kr.
Bank, Beslut 2022-12-15
En konsument blev uppringd av en man som utgav sig för att ringa från banken.
Mannen erbjöd konsumenten att hjälpa honom att logga in på den nya nätbanken
varvid konsumenten lurades att knappa in svarskoder från sin bankdosa. Därefter har obehöriga transaktioner genomförts från hans konto.
Nämnden kom fram till att konsumentens agerande varken var grovt oaktsamt eller
särskilt klandervärt. Nämnden rekommenderade därför banken att ersätta förlusten
med avdrag för den lagstadgade självrisken om 400 kr.
Bank, Beslut 2022-12-15
En konsument utsattes för ett bedrägeri av en person som felaktigt utgav sig för att företräda ett telefonbolag. Konsumenten lurades att tro att han genomförde en betalning med sitt bankkort genom att hålla det mot bedragarens mobiltelefon. Efter att konsumenten tryckt in koden till kortet ryckte bedragaren kortet ifrån honom och tog strax därefter ut pengar med kortet i en närliggande uttagsautomat. Nämnden kom fram till att konsumentens agerande varken var grovt oaktsamt eller särskilt klandervärt. Nämnden rekommenderade därför banken att ersätta förlusten med avdrag för den lagstadgade självrisken om 400 kr.
Allmänna, Beslut 2022-12-15
En konsument gjorde en s.k. plasmage-behandling på ögonlocken hos ett företag, varvid vissa skador på huden uppstod. Nämnden kom fram till att det inte var visat att skadorna orsakats av konsumenten utan att de var en följd av hur behandlingen utförts. Företaget hade lämnat viss information och gjort vissa förbehåll i behandlingsavtalet, men dessa ansågs vara alltför allmänt hållna och begränsade därför inte företagets ansvar. Tjänsten bedömdes vara felaktig och företaget ansvarade för felet. Nämnden rekommenderade företaget att betala tillbaka priset för behandlingen samt ersätta konsumenten för de kostnader och förluster som felet orsakat henne.
Allmänna, Beslut 2022-12-15
En konsument gjorde en tatuering hos ett företag men resultatet blev inte som hon tänkt sig. Parterna var överens om att tatueringen inte blev bra och att det därför var fråga om ett fel i den utförda tjänsten. Företaget hade försökt åtgärda felet en gång men inte lyckats och konsumenten hade avvisat ytterligare avhjälpandeförsök. Företaget invände att det hade rätt att vidta fler åtgärder för att avhjälpa felet. Nämnden kom fram till att det var tveksamt om en rätt att avhjälpa fel alls föreligger vid tjänster av det aktuella slaget men att en konsument i vart fall inte ska behöva finna sig i upprepade avhjälpandeförsök. Nämnden rekommenderade därför företaget att betala tillbaka priset för tatueringen samt ersätta konsumenten för kostnaden för att ta bort tatueringen.
Allmänna, Beslut 2022-12-15
En konsument gjorde en s.k. microblading-behandling hos ett företag men resultatet blev inte som hon tänkt sig. Företaget invände att konsumentens egen hy och tidigare gjorda pigmentering påverkat resultatet, vilket företaget upplyst konsumenten om innan behandlingen utfördes samt att konsumenten skrivit på ett medgivande om detta.
Nämnden kom fram till att de förbehåll som företaget gjort var alltför allmänt hållna
och oklara för att konsumentens medgivande skulle innebära någon begränsning av företagets skyldighet att utföra tjänsten med omsorg och att avråda från en tjänst som inte kunde förväntas bli till rimlig nytta för konsumenten. Med hänsyn till detta och till resultatet var tjänsten felaktig och nämnden rekommenderade därför företaget att betala tillbaka priset för behandlingen samt ersätta konsumenten de kostnader som felet orsakat henne.
Bostad, Beslut 2022-12-07
En konsument tecknade ett avtal om fast pris på el för 8 öre per kWh med ett års bindningstid. Dagen därpå meddelade företaget att avtalet inte var giltigt eftersom det angivna priset var felaktigt; korrekt pris var 671 öre. Nämnden kom fram till att konsumenten borde ha insett att det låga priset var felaktigt och att företaget därför inte var bundet av avtalet.
Allmänna, Beslut 2022-12-06
Ett avtal mellan en konsument och en näringsidkare om upprättande av en godkänd C-uppsats mot betalning har bedömts vara av otillbörlig karaktär samt ogiltigt och utan rättsverkan, eftersom det ansetts strida mot goda seder. Eftersom konsumentens anspråk därför inte skyddas av rättsordningen har det avvisats.
Allmänna, Beslut 2022-12-05
En konsument ingick avtal om medlemskap hos en träningsklubb till ett visst pris per månad. Priset skulle gälla "under hela livet". Avtalet ansågs vara tidsbestämt och företaget hade därmed inte rätt att säga upp det. Konsumenten hade därför rätt att behålla det avtalade priset.
Bank, Beslut 2022-11-09
Obehöriga transaktioner. En konsument, som i samband med ett bedrägeri inte har skyddat sina personliga koder, anses ha agerat grovt oaktsamt (men inte särskilt klandervärt) och ska därför stå för endast en del av förlusten.
Bank, Beslut 2022-11-09
Obehöriga transaktioner. En konsument, som i samband med ett bedrägeri inte har skyddat sina personliga koder, anses ha agerat grovt oaktsamt (men inte särskilt klandervärt) och ska därför stå för endast en del av förlusten.
Bank, Beslut 2022-11-09
Obehöriga transaktioner. En konsument har i samband med ett bedrägeri laddat ner en app som gjort det möjligt för annan att fjärrstyra hans dator samtidigt som han, på bedragarens uppmaning, skapat ett nytt BankID och skannat en QR-kod. Med hjälp av fjärrstyrningen har bedragaren genomfört en transaktion från konsumentens konto. Konsumentens agerande har ansetts grovt oaktsamt (men inte särskilt klandervärt) och han ska därför stå för endast en del av förlusten.
Bank, Beslut 2022-11-09
Obehöriga transaktioner. En konsument, som i samband med ett bedrägeri inte har skyddat sitt kontokort och sin personliga kod, anses ha agerat grovt oaktsamt (men inte särskilt klandervärt) och ska därför stå för endast en del av förlusten.
Bank, Beslut 2022-11-09
Obehöriga transaktioner. En konsument, som i samband med ett bedrägeri inte har skyddat sina personliga koder, anses ha agerat grovt oaktsamt (men inte särskilt klandervärt) och ska därför stå för endast en del av förlusten.
Bank, Beslut 2022-11-09
Obehöriga transaktioner. En konsument, som i samband med ett bedrägeri inte har skyddat sitt kontokort och sin personliga kod, anses ha agerat grovt oaktsamt (men inte särskilt klandervärt) och ska därför stå för endast en del av förlusten.
Bank, beslut 2022-11-09
Obehöriga transaktioner. En konsument, som i samband med ett bedrägeri inte har skyddat sina personliga koder, anses ha agerat grovt oaktsamt (men inte särskilt klandervärt) och ska därför stå för endast en del av förlusten.
Allmänna, Beslut 2022-10-25
Konsumenten har ansetts bära risken för att tillträde till ett evenemang, i enlighet med myndighetsbeslut, begränsats genom krav på vaccinationsbevis, när beslutet fattats efter köpet av biljetten och företaget inte kände till att beslutet skulle fattas. Det har vidare inte ansetts oskäligt enligt 36 § avtalslagen att företaget valt att kräva att deltagarna visade upp vaccinationsbevis i stället för att begränsa antalet närvarande.
Försäkring, Beslut 2022-10-24
Ett försäkringsvillkor, att en försäkrad bil ska ha servats enligt tillverkarens anvisningar före den försäkrades förvärv, har ansetts vara ett giltigt omfattningsvillkor (se 4 kap. 6 och 11 §§ FAL). Villkoret har vidare ansetts inte vara oskäligt enligt 36 § avtalslagen eller 11 § konsumentavtalsvillkorslagen.
Motor, Beslut 2022-09-22
Undantaget från en konsuments ångerrätt för vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel har inte varit tillämpligt i fråga om viss vara (däck och fälgar som beställts till en specifik bil) (jfr 2 kap. 11 § 3 distansavtalslagen). Näringsidkaren har bevisbördan för de omständigheter som ska läggas till grund för att undantaget är tillämpligt.
Försäkring, beslut 2022-04-11
Oaktsam underlåtenhet att rätta uppgift som lämnats i samband med teckning av försäkring och som har haft uppenbar betydelse för försäkringsbolagets riskbedömning och premiesättning, har bedömts medföra rätt för försäkringsbolaget att sätta ned försäkringsersättningen. Detta trots att underlåtenheten saknat direkt samband med skadan (4 kap. 1 och 2 §§ försäkringsavtalslagen).
Allmänna, beslut 2022-03-24
Fråga om smittsamma och övergående djursjukdomar som hästinfluensa och falsk kvarka utgör fel i konsumentköplagens mening.
Sko, beslut 2022-02-22
Fråga om en konsument är tvungen att betala returfrakt till Kina när hen utövar sin ångerrätt.
Allmänna, beslut 2021-10-20
Fråga om en tjänst avseende personlig träning online omfattas av undantaget för fritidsaktiviteter i distansavtalslagen.
Resor, beslut 2021-05-21
Fråga om ansvarsfördelningen mellan ett flygbolag och en resebyrå när det gäller återbetalning av kostnader för flygbiljetter där resebyrån tagit ut extraavgifter för incheckat bagage.
Resor, beslut 2021-05-21
Fråga om ett flygbolags skyldighet att återbetala priset för flygbiljetter. Även fråga om en konsument har rätt till ränta när återbetalning av biljettpriset har dröjt.
Resor, beslut 2021-05-21
Fråga om ett flygbolags skyldighet att återbetala priset för flygbiljetter till konsumenten när flygbolaget påstår sig ha betalat tillbaka biljettpriset till en reseförmedlare.
Resor, beslut 2021-05-21
Fråga om en resebyrås rätt att ta ut en avgift vid återbetalning av priset för flygbiljetter.
Resor, beslut 2021-05-21
Fråga om ett flygbolags skyldighet att ersätta resenären för den avgift som en resebyrå har tagit ut vid återbetalning av priset för flygbiljetter.
Resor, beslut 2020-05-20
Fråga om ett flygbolag kan friskriva sig från att betala skadestånd när en flygning har ställts in och tvingande lagstiftning inte är tillämplig.
Allmänna, beslut 2021-05-06
Fråga om en konsument har rätt till skadestånd enligt reglerna om insättningsgräns och den s.k. omsorgsplikten i spellagen (2018:1138).
Resor, beslut 2021-04-24
Fråga om sammanlänkat researrangemang enligt paketreselagen. Även fråga om
invändningsrätten enligt 29 § konsumentkreditlagen.
Allmänna, beslut 2021-03-29
Fråga om en vara avlämnats till köparen eller inte (6 och 8 § konsumentköplagen).
Allmänna, beslut 2021-03-01
Fråga om under vilka förutsättningar ett företag har rätt att kräva ränta och betalning för påminnelseavgifter från en konsument (inkassolagen och lagen om ersättning för inkassokostnader m.m.).
Resor, beslut 2020-12-10
Fråga om plötslig sjukdom hos en besättningsmedlem, på en plats som inte är
hemmabas för flygbolaget, är att se som en sådan extraordinär omständighet som fritar
flygbolaget från att utge kompensation enligt EU-förordning 261/2004.
Resor, beslut 2020-10-29
Fråga om en försenad hemresa ger rätt till prisavdrag enligt paketreselagen.
Resor, beslut 2020-10-29
Fråga om rätt för resenär att avboka en paketresa även om resenären inte är den s.k. huvudresenären enligt avtalet.
Resor, beslut 2020-10-29
Fråga om rätt till ersättning från ett flygbolag då resenären inte kunnat delta i aktiviteter på en fristående expeditionsresa till följd av förenad transport av bagage.
Resor, beslut 2020-10-29
Fråga om skadestånd med anledning av försening av flygtransport enligt den s.k. Montrealkonventionen samt fråga om giltighet av avtalsvillkor som inskränker resenärens rätt till sådant skadestånd. Även fråga om rätt till återbetalning av biljettpriset.
Resor, beslut 2020-10-29
Fråga om giltig reklamation enligt den s.k. Montrealkonventionen har skett. Även fråga om giltigheten av avtalsvillkor som inskränker resenärens rätt till skadestånd.
Möbler, beslut 2020-05-18
Fråga om rätt att ta ut en kostnad för returfrakt avseende skrymmande varor (distansavtalslagen 2 kap. 2 § p. 10). Även fråga om rätt att ta ut en administrationsavgift.
Textil, beslut 2020-09-07
Fråga om giltigheten av ett köp som gjorts av en 15-åring.
Försäkring, beslut 2020-08-10
Fråga om ett villkor i en reseförsäkring, med innebörden att ersättning vid avbokning inte betalas ut om orsaken till avbokningen har samband med graviditet eller förlossning, är diskriminerande och därmed utan verkan.
Allmänna, beslut 2020-06-29
Fråga om en arrangörs skyldighet att återbetala biljettkostnaden när en konsert ställts in på grund av rådande riktlinjer om att begränsa antalet personer vid allmänna sammankomster. Även fråga om ett avtalsvillkor, som ger arrangören rätt att behålla hela biljettkostnaden vid extraordinära omständigheter (force majeure), är att anse som oskäligt.
Allmänna, beslut 2020-06-29
Fråga om ett bolags skyldighet att återbetala biljettkostnaden när en fotbollsmatch flyttats fram ett år på grund av rådande riktlinjer om att begränsa antalet personer vid allmänna sammankomster samt om bolaget ifråga är förmedlare eller säljare av biljetterna. Även fråga om ett avtalsvillkor, som ger bolaget rätt att behålla hela biljettkostnaden när en match flyttats fram på grund av omständigheter utanför bolagets kontroll (force majeure), är att anse som oskäligt.
Allmänna, beslut 2020-06-29
Fråga om rätt till återbetalning av anmälningsavgiften när en löpartävling ställts in på grund av rådande riktlinjer om att begränsa antalet personer vid allmänna sammankomster. Även fråga om ett avtalsvillkor, som ger arrangören rätt att behålla anmälningsavgiften när tävlingen ställts in på grund av omständigheter utanför arrangörens kontroll (force majeure), är att anse som oskäligt
Allmänna, beslut 2020-06-29
Fråga om avbokning av ett s.k. studentflak på grund av beslut från Transportstyrelsen att inte tillåta studentflak i syfte att begränsa smittspridningen av det s.k. coronaviruset. Även fråga om ett avtalsvillkor, som ger bolaget rätt att behålla hela den erlagda betalningen för studentflaket när flakfärden ställts in på grund av omständigheter utanför bolagets kontroll (force majeure), är att anse som oskäligt.
Resor, beslut 2020-06-17
Fråga om ett flygbolag kan återbetala kostnaden för en biljett med vouchers i stället för pengar när en flygresa ställts in på grund av coronapandemin.
Resor, beslut 2020-06-17
Fråga om ett avtalsvillkor mellan en konsument och ett resebolag, med innebörden att flygbolagets regler för återbetalning ska gälla i stället för paketreselagens bestämmelser, är giltigt.
Resor, beslut 2020-06-17
Fråga om smittspridning av det s.k. coronaviruset är att anse som en sådan extraordinär och oundviklig omständighet som befriar konsumenten från att betala en avbokningsavgift vid avbokning av en paketresa. Även fråga om bevisbördans placering.
Resor, beslut 2020-06-17
Fråga om återbetalning av biljettkostnaden för en ej ombokningsbar biljett som avbokats på grund av UD:s avrådan från resor till den aktuella destinationen. Även fråga om ett avtalsvillkor som inte tillåter återbetalning av en sådan biljett är att anse som oskäligt.
Resor, beslut 2020-06-17
Fråga om återbetalning av hela biljettkostnaden när ett flygbolag endast ställt in returresan. Även fråga om en resebyrås ersättningsskyldighet i ett sådant fall.
Allmänna, beslut 2020-06-15
Fråga om en arrangörs skyldighet att återbetala biljettkostnaden när en konsert ställts
in på grund av rådande riktlinjer om att begränsa antalet personer vid allmänna
sammankomster. Även fråga om betydelsen av ett erbjudande om
ersättningsarrangemang och innebörden av principen om force majeure.
Allmänna, beslut 2020-06-15
Fråga om rätt till återbetalning av anmälningsavgiften alternativt leverans av tjänsten ett år senare när ett cykellopp ställts in på grund av rådande riktlinjer om att begränsa antalet personer vid allmänna sammankomster. Även fråga om ett avtalsvillkor, som ger arrangören rätt att behålla halva anmälningsavgiften vid extraordinära omständigheter (force majeure), är att anse som oskäligt.
Bank, beslut 2020-05-12
Fråga om transaktioner som anmälaren själv godkänt/signerat med sitt betalningsinstrument (t.ex. mobila bank-id eller bankdosa) är behöriga eller obehöriga. Nämnden kom fram till att sådana transaktioner är behöriga och att reglerna om obehöriga transaktioner i betaltjänstlagen därför inte är tillämpliga.
Bank, beslut 2020-05-12
Fråga om transaktioner som anmälaren själv godkänt/signerat med sitt betalningsinstrument (t.ex. mobila bank-id eller bankdosa) är behöriga eller obehöriga. Nämnden kom fram till att sådana transaktioner är behöriga och att reglerna om obehöriga transaktioner i betaltjänstlagen därför inte är tillämpliga.
Bank, beslut 2020-05-12
Fråga om transaktioner som anmälaren själv godkänt/signerat med sitt betalningsinstrument (t.ex. mobila bank-id eller bankdosa) är behöriga eller obehöriga. Nämnden kom fram till att sådana transaktioner är behöriga och att reglerna om obehöriga transaktioner i betaltjänstlagen därför inte är tillämpliga.
Bank, beslut 2020-05-12
Fråga om en transaktion är behörig eller obehörig när anmälaren lämnat ut koder till en bedragare som i sin tur använt koderna för att godkänna/signera transaktionen. Nämnden kom fram till att anmälaren visserligen möjliggjort transaktionen genom att lämna ut koderna men eftersom själva transaktionen utförts av någon annan var den obehörig i den mening som avses med reglerna om obehöriga transaktioner i betaltjänstlagen.
Bank, beslut 2020-05-13
Fråga om en bestämmelse i reglerna för en bosparfond är oskälig med anledning av att bosparverksamheten med tillhörande bostadskö avvecklats (36 § avtalslagen).
Bank, beslut 2020-05-13
Fråga om en bestämmelse i reglerna för en bosparfond är oskälig med anledning av att bosparverksamheten med tillhörande bostadskö avvecklats (36 § avtalslagen).
Resor, beslut 2020-01-28
Fråga om skälig avgift vid avbeställning av paketresa samt bevisning härför.
Resor, beslut 2020-02-11
Fråga om rätt att frånträda avtalet vid en större prishöjning av paketresa p.g.a. valutaförändringar.
Resor, beslut 2020-01-28
Fråga om rätt till skadestånd vid missat anslutningsflyg p.g.a. försening.
Bostad, beslut 2020-01-10
Vid telefonförsäljning finns det skäl att uppräthålla ett särskilt krav på tydlighet från säljaren.
Allmänna, beslut 2019-11-11
Kasinospel på Internet. En konsument hade lämnat felaktiga uppgifter om sig själv vid registreringen av flera olika spelkonton hos ett spelföretag. Företaget hade därför en skyldighet att stänga konsumentens spelkonton och bara betala ut det som återstod av hennes insättningar (se 13 kap. 4 och 8 § spellagen). Konsumenten hade därmed inte rätt att få ut vinsten på spelkontot.
Allmänna, beslut 2019-11-11
Kasinospel på Internet före den nya spellagens ikraftträdande. En konsument som hade spärrat sig själv från spel på nätkasino T kunde, genom att ange sitt födelsedatum i annat format, ändå spela på nätkasino H som omfattades av samma licens. Enligt villkoren hade konsumenten inte rätt att få ut vinsten från nätkasino H. Nämnden ansåg inte att villkoret var oskäligt.
Motor, beslut 2019-07-09
Beräkning av nyttoavdrag och ränta vid hävning av köp av husbil (44 § konsumentköplagen).
Elektronik, beslut 2019-07-03
Fråga om avtal om streamingtjänst undantas från ångerrätten (2 kap. 11 § distansavtalslagen).
Allmänna, beslut 2019-07-01
Angående förutsättningarna för omprövning av nämndens beslut (35 § förordningen med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden).
Allmänna, beslut 2019-07-01
PostNords villkor om att ersättning för rekommenderad brevförsändelse som försvunnit inte lämnas om innehållet i brevet överstiger ett visst marknadsvärde har inte ansetts oskäligt enligt 36 § avtalslagen.
Allmänna, beslut 2018-07-01
Ett avtal om larmtjänst med tillhörande brandvarnare har bedömts som ett avtal om tjänst och ångerrättsfristen var därför 14 dagar från den dag då avtalet ingicks (2 kap. 10 och 12 § distansavtalslagen).
Allmänna, beslut 2018-07-01
Ett avtalsvillkor om treårig bindningstid för ett gymavtal ansågs oskäligt enligt 36 § avtalslagen.
Bostad, beslut 2019-05-27
Avtal om fiberanslutning med 24 månaders leveranstid har inte ansetts oskäligt enligt
36 § avtalslagen. I ärendet där företaget bevisat att det utfört en avsevärd del av det avtalade arbetet har konsumenten inte rätt att avbeställa tjästen utan att betala ersättning för utfört arbete (I). I ärendet där företaget inte påstått att det utfört något arbete eller lidit någon övrig förlust i anledning av avbeställningen, har företaget dock inte rätt till sådan ersättning (II).
Referat 2018-14272 och 2019-00735
Resor, beslut 2019-05-15
Fråga om en s.k. no show-klausul, innebärande att resenären inte får utnyttja biljetten för hemresan om biljetten för utresan inte har använts, ska anses oskälig enligt 36 § avtalslagen.
Bank, beslut 2019-05-13
En konsument blev utsatt för ett bedrägeri där bedragaren, genom att flytta pengar mellan konsumentens egna konton, fick det att se ut som att hon hade fått en felaktig betalning och därefter förmådde konsumenten att föra över motsvarande belopp till bedragaren. Eftersom konsumenten, i syfte att "betala tillbaka" pengarna till bedragaren, själv godkände och signerade överföringen med sin bankdosa och därigenom samtyckte till transaktionen är lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument inte tillämplig.
Bostad, beslut 2019-02-08
Avtal om fiberanslutning på fastighet omfattas inte av reglerna om ångerrätt, eftersom det utgör ett avtal som avser uppförande av byggnad eller annan fast anläggning på mark eller i vatten (2 kap. 1 § andra stycket 2 distansavtalslagen). Om parterna har avtalat om ångerrätt gäller inte distansavtalslagens regler om krav på information m.m.
Resor, beslut 2018-05-22
Kompensation enligt artikel 7 i EU-förordningen nr 261/2004 på grund av försenad flygning. Resenärerna hade rätt till kompensation men flygbolaget ville avräkna den kompensation som resenärerna fått från paketresearrangören. Nämnden ansåg att avräkning inte skulle ske.
Resor, beslut 2018-05-22
Assistans enligt artikel 8 i EU-förordningen nr 261/2004 på grund av inställd flygning. När en flygning ställs in och flygbolaget har en skyldighet att boka om resenären till en annan flygning, finns en skyldighet att boka om till ett annat flygbolag om detta skulle innebära att han eller hon når sin slutdestination tidigare än om han eller hon bokats om till en av flygbolagets egna flygningar.
Resor, beslut beslut 2018-05-22
Kompensation enligt artikel 7 i EU-förordningen nr 261/2004 på grund av inställd flygning. En passagerare har rest från ett EU-land till ett icke EU-land, med mellanlandning utanför EU. Den andra sträckan ställdes in. Samma lufttrafikföretag utförde båda transporterna. Förutsättningarna enligt artikel 3 är uppfyllda och förordningen är tillämplig.
Allmänna avdelningen, beslut 2018-05-29
Kontorist på trafikskola som tog emot telefonsamtal från konsumenter ansågs ej uppfylla distansavtalslagens krav på organiserat system för att sluta avtal på distans; lagen ej tillämplig. Istället avbeställning enligt 42 § konsumenttjänstlagen analogt. Motparten ej visat ersättningsgilla kostnader; bifall.
Allmänna avdelningen, beslut 2018-05-29
Utbildning i hantverk, färg och form på heltid dagtid. Distansavtalslagen tillämplig då avtalet slutits på internet. Ansågs inte vara en fritidsaktivitet; huvudregeln om ångerrätt enligt distansavtalslagen därmed tillämplig, eftersom anmälaren har ångrat sig inom ett år och motparten inte har lämnat föreskriven information om ångerrätten.
Elektronik, beslut 2018-05-18
Distansavtalslagen. Information om ångerrätten har inte lämnats på rätt sätt. Ångerfristen förlängs. Anmälaren har rätt att ångra avtalet.
Allmänna avdelningen, beslut 2018-02-07
Begreppet fritidsaktivitet. Frågan om en dressyrkurs kan anses utgöra en sådan fritidsaktivitet som omfattas av undantagsbestämmelsen - 2 kap. 11 § första stycket 12 distansavtalslagen.
Allmänna avdelningen, beslut 2018-02-07
Frågan om en kurs i mindfulness och qigong kan anses utgöra en sådan fritidsaktivitet som omfattas av undantagsbestämmelsen 2 kap. 11 § första stycket 12 distansavtalslagen.
Bank, vägledande beslut i utökad sammansättning 2018-06-14
Lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument. Fråga om kontohavarens ansvar för transaktioner som utförts av bedragare. Kontohavaren blev uppringd av någon som utgav sig för att arbeta på banken (I) och som genom s.k. spoofing föreföll ringa från bankens telefonnummer (II). Kontohavarna har lurats att legitimera sig genom sitt Mobila BankID. Till följd av detta har bedragarna kunnat föra bort pengar.
Referat 2018-06-14; 2017-07814 (I) och 2017-13660 (II)
Bank, vägledande beslut i utökad sammansättning 2018-06-14
Lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument. Fråga om kontohavarens ansvar för transaktioner som utförts av bedragare. Kontohavaren blev uppringd av någon som utgav sig för att arbeta på banken och lämnade under samtalet ut svarskoder från sin bankdosa. Till följd av detta har bedragarna kunnat föra bort pengar (I-II).
Referat 2018-06-14; 2017-10285 (I) och 2017-12130 (II)
Resor, vägledande beslut i utökad sammansättning 2018-01-17
Kompensation enligt artikel 7 i EU-förordningen nr 261/2004 på grund av försenad flygning. En passagerare har rest från ett EU-land till ett icke EU-land, med mellanlandning utanför EU. Förseningen uppstod på den andra sträckan. Samma lufttrafikföretag utförde båda transporterna, som därför har ansetts utgöra en flygning. Förutsättningarna enligt artikel 3 är uppfyllda och förordningen är tillämplig.
(Svea hovrätts dom den 7 mars 2017 i mål FT 7211-16)