Rätt att inte betala ut vinst till spelare som registrerat felaktiga uppgifter om sig själv

ARN har avgjort ett ärende där en konsument, genom att använda sig av felaktiga uppgifter och tillfälliga konton, kunnat spela på nätkasinon trots att hon spärrat sig från spel. Innan spelbolaget upptäckte de felaktiga registreringarna och stängde av konsumenten hann hon spela in en vinst. Tvisten gällde om konsumenten hade rätt till denna vinst eller inte. I sitt beslut bedömer ARN att spelbolaget agerat korrekt när det inte betalade ut vinsten.

Spellagen (2018:1138) trädde i kraft den 1 januari 2019. Enligt spellagen ska spelare uppge namn, adress och personnummer vid registrering. Innan konsumenten får spela ska spelbolaget kontrollera identiteten och att spelaren inte stängt av sig från spel. Under tiden som bolaget utför kontrollen kan konsumenten öppna ett tillfälligt konto och använda det för spel.

– I det här ärendet går det inte att lasta spelbolaget för att konsumenten kunnat spela eftersom hon uppgett felaktiga uppgifter om sig själv vid registreringen. Bolaget har också fullgjort sin skyldighet och stängt spelkontot direkt då det visat sig att uppgifterna varit felaktiga, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN.

– Spellagen säger klart och tydligt att spelbolaget inte behöver betala ut vinsten om spelaren lämnat felaktiga uppgifter. Det enda som ska betalas tillbaka är vad som återstår av de insättningar som gjorts, fortsätter Marcus Isgren.

Länk till referatet av ärende 2019-06722

Uppdaterad: