Ångerrätt vid avtal om löpande streamingtjänst

Allmänna reklamationsnämnden har i ett vägledande beslut rekommenderat C More Entertainment AB att låta en konsument ångra ett streamingavtal med 24 månaders bindningstid.

Företaget ansåg att tjänsten var undantagen från ångerrätten med hänvisning till att ångerrätt inte gäller för digitalt innehåll och eftersom konsumenten hade börjat använda tjänsten och godtagit att det inte fanns någon ångerrätt.

ARN kom fram till att utgångpunkten är att konsumenten har rätt att ångra ett avtal som omfattas av distansavtalslagen. De undantag från ångerrätten som gäller enligt distansavtalslagen ska enligt EU-domstolen tolkas restriktivt. ARN gjorde i det här fallet bedömningen att sådana löpande avtal om streamingtjänster, där utbudet varierar över tid, inte omfattas av undantaget från ångerrätten.

– ARN bedömer att det är skillnad mellan löpande abonnemang där innehållet varierar över tid och sådana avtal om ett specifikt digitalt innehåll som konsumenten i sin helhet kan ta del av innan avtalet ångras, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN.

– Att konsumenten har rätt att ångra ett avtal om löpande abonnemang innebär dock inte att konsumenten har rätt att ta del av tjänsten gratis under ångerfristen. Företaget kan, om ett sådant avtal ångras, ha rätt till ersättning för den del av tjänsten som konsumenten använt innan ångerrätten utnyttjas, säger Marcus Isgren.

Beslutet togs i utökad sammansättning. ARN har möjlighet att fatta beslut i utökad sammansättning om ärendet till exempel är av särskild betydelse. Vid sådana sammanträden medverkar myndighetens ordförande eller vice ordförande, två externa ordföranden och fyra andra ledamöter.

I det här ärendet var en extern ordförande och två ledamöter utsedda av branschen skiljaktiga och ansåg att tjänsten omfattades av undantaget i distansavtalslagen.

Här kan du läsa referatet av beslutet i ärende 2018-05453

Uppdaterad: